Назва прийому | Опис прийому |
Голосова та емоційна модуляція | Зміна інтонації, тембру, висоти, гучності голосу (від крику до шепоту). |
Модуляція тембру мовлення | Вдержання паузи; зміна темпу від навмисного затягування мовлення до скоромовки. Різка зміна швидкості мовлення. |
Зупинка мовлення, використання антиципації (здогаду) | Зупинка мовлення на словах, достатньо очевидних для аудиторії, з вимого вимовити їх в голос, хто здогадався, на якому слові було зупинене мовлення. Активність слухачів заохочується словесно або відмітками (балами). |
«Провали в пам’яті» | Наче забування достатньо очевидних для аудиторії елементів доповіді: дат, імен, термінів, назв і тому подібне – з проханням допомогти згадати, заохочення активних. |
Жестикуляція | Супроводження мовлення мімікою і адекватно змістовною, емоціональною і ілюстративною жестикуляцією. Долоні відкриті жести широкі та вільні. |
Риторичні запитання | Повторення основних моментів повідомлення в формі запитання, на яке, після невеличкої паузи дає відповідь сам доповідач. |
Контрольні запитання | Задається запитання по щойно викладеному матеріалу з вимогою розкритої відповіді: заохочення активних. |
Навідні запитання | В випадку з нескладною та неповною відповіддю на контрольне запитання, задається запитання, що описує зміст іншими словами. |
Запитання – пропозиція | На основі викладеного, задається запитання – пропозиція, що потребує для відповіді обдуманої здогадки, про що піде мова далі і які висновки можна зробити по вже викладеному матеріалу. |
Уточнююче запитання. Зустрічне запитання. | Слухачам пропонується після кожного смислового фрагменту доповіді задавати уточнюючі запитання по викладеному матеріалу або зустрічні запитання на здогадку: про що піде мова далі. Активність заохочується (балами). |
Вільне конспектування. | Слухачам пропонується складати по ходу розповіді конспект у вільній формі. Контроль у вигляді переказу теми з використанням власного конспекту. |
Конспектування опорних слів. | Слухачам пропонується записувати ключові слова повідомлення. Один зі слухачів може робити це на дошці. Контроль зчитування по черзі ключових слів з підкресленням повторних у слухачів cлів: пояснення відмінностей слів від контексту. |
Конспект-малюнок. Асоціативний малюнок. | Слухачам пропонується замальовувати асоціації, що виникають під час розуміння доповіді. Контроль проходить у вигляді конкурсу малюнків та їх обговорення. |
Активне засвоєння. | Вчитель починає читати матеріал, потім передає підручник учню який продовжує читати. Потім підручник передається наступному і так далі. |
Активне закріплення. | Вчитель починає переказ матеріалу, потім передає естафету учню(олівець, указку) одному з учнів, той продовжує переказ, а по команді викладача, передає естафету наступному учню. |
Активний контроль. | Викладач задає запитання і кидає м’яч одному з учнів, той відповідає(на оцінку), задає своє запитання по матеріалу, що був викладений і кидає м’яч наступному учню. |
Тренування короткочасної слухової пам’яті. | Викладач зупиняє розповідь буквально на півслові і вимагає від будь якого слухача повторити останнє речення без змін (як луна). |
Неочікувані подразники визивають зорієнтованість і активізують увагу | Головна умова – раптовість. Можна випадково впустити книжку, указку, включити на секунду мікрофон, включити або виключити світло. Гучно закрити двері або вікно… |