Головна » Статті » Методична скринька » Вчителю на замітку

Прийоми залучення та утримання уваги


Назва прийомуОпис прийому
Голосова та емоційна
модуляція
Зміна інтонації, тембру, висоти, гучності голосу (від крику до шепоту).
Модуляція тембру 
мовлення
Вдержання паузи; зміна темпу від навмисного затягування мовлення до скоромовки. Різка зміна швидкості мовлення.
Зупинка мовлення, використання антиципації (здогаду)Зупинка мовлення на словах, достатньо очевидних для аудиторії, з вимого вимовити їх в голос, хто здогадався, на якому слові було зупинене мовлення. Активність слухачів заохочується словесно або відмітками (балами).
«Провали в пам’яті»Наче забування достатньо очевидних для аудиторії елементів доповіді: дат, імен, термінів, назв і тому подібне – з проханням допомогти згадати, заохочення активних.
ЖестикуляціяСупроводження мовлення мімікою і адекватно змістовною, емоціональною і ілюстративною жестикуляцією. Долоні відкриті жести широкі та вільні.
Риторичні запитанняПовторення основних моментів повідомлення в формі запитання, на яке, після невеличкої паузи дає відповідь сам доповідач.
Контрольні запитанняЗадається запитання по щойно викладеному матеріалу з вимогою розкритої відповіді: заохочення активних.
Навідні запитанняВ випадку з нескладною та неповною відповіддю на контрольне запитання, задається запитання, що описує зміст іншими словами.
Запитання – пропозиціяНа основі викладеного, задається запитання – пропозиція, що потребує для відповіді обдуманої здогадки, про що піде мова далі і які висновки можна зробити по вже викладеному матеріалу.
Уточнююче запитання.
Зустрічне запитання.
Слухачам пропонується після кожного смислового фрагменту доповіді задавати уточнюючі запитання по викладеному матеріалу або зустрічні запитання на здогадку: про що піде мова далі. Активність заохочується (балами).
Вільне конспектування. 
Переказ.
Слухачам пропонується складати по ходу розповіді конспект у вільній формі. Контроль у вигляді переказу теми з використанням власного конспекту.
Конспектування опорних 
слів.
Слухачам пропонується записувати ключові слова повідомлення. Один зі слухачів може робити це на дошці. Контроль зчитування по черзі ключових слів з підкресленням повторних у слухачів cлів: пояснення відмінностей слів від контексту.
Конспект-малюнок.
Асоціативний малюнок.
Слухачам пропонується замальовувати асоціації, що виникають під час розуміння доповіді. Контроль проходить у вигляді конкурсу малюнків та їх обговорення.
Активне засвоєння.Вчитель починає читати матеріал, потім передає підручник учню який продовжує читати. Потім підручник передається наступному і так далі.
Активне закріплення.Вчитель починає переказ матеріалу, потім передає естафету учню(олівець, указку) одному з учнів, той продовжує переказ, а по команді викладача, передає естафету наступному учню.
Активний контроль.Викладач задає запитання і кидає м’яч одному з учнів, той відповідає(на оцінку), задає своє запитання по матеріалу, що був викладений і кидає м’яч наступному учню.
Тренування короткочасної
слухової пам’яті.
Викладач зупиняє розповідь буквально на півслові і вимагає від будь якого слухача повторити останнє речення без змін (як луна).
Неочікувані подразники 
визивають зорієнтованість 
і активізують увагу
Головна умова – раптовість. Можна випадково впустити книжку, указку, включити на секунду мікрофон, включити або виключити світло. Гучно закрити двері або вікно…
Категорія: Вчителю на замітку | Додав: Natali_a (08.01.2012)
Переглядів: 2127 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]